Нека да започнем, ама наистина със смисъла на СЕО оптимизацията. В последствие ще прочетете цялата статия за Основи на СЕО оптимизацията и ще имате едни чисто базови познания. За какво могат да ви послужат тези познания ли…?
Ами,… при положение че в момента четете тази публикация, значи се интересувате от СЕО оптимизация за вашия сайт или Онлайн магазин. Разбираемо е, защото в крайна сметка, всички ние в началото сме опитвали сами да направим СЕО-то си. Да де, но след време разбираме, че всъщност не е толкова просто, колкото сме си мислили.
Идеята е да имате някакви основи на СЕО – то, за да знаете какво да изисквате от агенцията, към която ще се обърнете да ви изготви СЕО оптимизация и в последствие да поддържа. Наистина, ако искате да се класирате добре в органичните резултати на Google, то това е решението.
Какво е СЕО оптимизация?
Преди да започнете да се запознавате с техниките, е важно да разберете какво представлява СЕО оптимизацията. Точно за тази цел решихме да напитем тази публикация – Основи на СЕО оптимизацията 2022.
СЕО се използва в българския превод, но по-скоро при нас би трябвало да бъде със съкращението ОТ. СЕО идва от думата „Search Engine Optimization“ или преведено на Български „Оптимизация за търсачки“. Целта на оптимизацията е, качеството и количеството на трафик към сайта или онлайн магазина ви. Тоест, без да е нужно да инвестирате в Маркетинг, за да се позиционирате на 1-ва страница в Google, Bing и т.н.
За съжаление, няма точна формула от действия, за да можете да излезете на 1-ва страница и именно това е причината самата услуга СЕО оптимизация да не приключва в определен етап от онлайн присъствието ви. Тя е услуга, която се прилага безкрайно, тъй като правилата и алгоритмите на търсачките се променят непрекъснато.
По между другото, за да не останете излъгани, трябва да знаете, че никой не може да ви гарантира 1-ва позиция по класиране в Google, освен ако не сте някой силен бранд, като Coca Cola, Pepsi, Samsung и т.н. Ако някой СЕО специалист започне да ви казва, как 1-ва позиция ви е гарантирана, просто… бягайте надалеч!
Не си мислете, че СЕО оптимизацията, дори и от най-добрия СЕО специалист ще доведе до резултати мигновенно. Както казахме по-горе, иманно това е причината да заложим времето си, за да напишем това ръководство по Основи на СЕО оптимизацията.
Ключовите думи за по-добро СЕО
Преди да започнете да оптимизирате сайта си, най-важното нещо, което трябва да бъде направено е, да анализирате какви ще бъдат вашите ключови думи и какви са ключовите думи на преките ви конкуренти!
Има обаче и още една особенност, с която трябва да бъдете запознати, а именно правилния подбор на ключова дума! Всъщност, това се корени точно в категорията основи на СЕО оптимизацията. Какво имаме в предвид?
Правилни и Неправилни ключови думи
Винаги се намират едни професори да спорят, че такова животно няма. Да де… обаче има! Нека да разясним с пример. Какво значи неправилна ключова дума?
Да предположим, че вашия бизнес е Онлайн продажби на техника. Предимно продавате компютри и сте решили, че вашата ключова дума ще е „Компютри“. Само че, ако влезете в търсачката на Google и напишете „Компютри“ ще ви се покажат 3 940 000 резултата (към дата 18.08.2022).
Когато казваме „неправилна“ ключова дума, точно това имаме в предвид. Въпреки, че ако забелязвате на изображението по-горе всички резултати са от реклама. Те не са класирани там, заради добра СЕО оптимизация, въпреки че и в рекламирането добрата оптимизация е фактор, кой рекламен слот ще заемеш. Нека обаче сега разгледаме и органичните резултати за избраната от нас ключова дума „компютри“.
Това са първите 5 позици от търсенето ни на ключова дума „Компютри“ в Google. Както забелязвате, очаквано на 1-ва позиция е сайта на Ardes.bg. След това следват E-mag, Plasico, Технополис разбира се и т.н. Ако четете тази публикация Основи на СЕО оптимизацията, то едва ли можете да се мерите с тези магазини по-горе. Точно това е причината да наричаме тази дума „Неправилна“.
Сега изниква въпроса… „Ако не тази, то каква да е правилната дума?“
За да разберете, коя дума може да бъде правилна, ще се наложи да използвате инструменти за тази цел. В интернет има доста достъпни инструменти, на които можете да разчитате. Нека ви дадем няколко примера за инструменти, с които ние работим:
- Google Keywords Planner
- Keyword Research Tool
- Free Keyword Generator Tool – Ahrefs
- Keywords Finder Tool – Serpstat
Как се работи с инструментите… Ще направим отделна публикация с ръководство, иначе тази основи на СЕО оптимизацията ще стане доста тежка и разхвърляна.
Оптимизация на заглавията
Сега, ще ви го кажем направо! Заглавието е 60% от СЕО оптимизацията на една страница. Много добре трябва да подбирате името на всяка страница или ако говорим за Онлайн магазин, името на продукта. В 99% от всички WordPress теми, заглавието на страницата се маркира автоматично с тага <title>.
Заглавието на страницата или продукта, задължително трябва да започва с вашата ключова дума. Колкото и странно да звучи, от Google вече не се обръща чак такова внимание на мета описанията, а повече тежест се дава на мета тайтъла. Мислим да спрем до тук с опимизацията на заглавията, защото публикацията Основи на СЕО ще се превърне в нещо друго.
Навигация на сайта (меню)
Не че е за пренебрегване от СЕО гледна точка, но менюто на вашия сайт опитвайте да оптимизирате по-скоро за потребителите си. Разбира се, Google следят с алгоритми как вашите потребители на сайта се ориентират от към навигацията. Това дори можете да го видите и в поведението на поребителите ви в Analytics.
Опитайте да построите навигацията си така, че да бъде лесна за намиране на конкретното търсене. Нека дадем пример. Ако имаме онлайн магазин и продаваме Рокли, Диадеми и т.н., не би било редно навигацията ви да съдържа линк > Магазин и да има подменюта с Рокли, Диадеми и други аксесоари.
В този ред на мисли, ние имахме точно такъв клиент. Въпреки, че не беше на ясно с много неща, държеше нещата да се случват по неговия начин. Не приемаше съвети. В последствие смени над 4 фирми за маркетинг, които й обясняваха същите неща и най-накрая склони, но за съжаление не и при нас.
Създайте навигацията на сайта си и накарайте ваши близки и познати да тестват и да ви дадат обратна връзка, какво им липсва и какво според тях трябва да бъде направено.
Мета описание на всяка страница
Въпреки, че тежестта на мета описанието определено стана значително по-малка, то все пак ще бъде доста добре да се оптимизира. Не за друго, а най-вече за потребителите, които може би търсят точно вас. Докато вече повече се набляга на мета тайтъла, голяма част от сео-специалистите продължават да наблягат и оптимизират и мета описанията. Според нас, това е наистина добра практика. В основи на СЕО оптимизацията не говорим само за изпълняване на всичко, за да угодим на търсачката.
Винаги гледайте да оптимизирате съдържанието си и за вашите потребители. В крайна сметка, те са най-важния ви капитал. Ние лично, се фокусираме повече върху потребителското изживяване, от колкото върху Google.
Какво е Мета описанието?
Ограденото в оранжев цвят е Мета описанието в този случай на тази публикация, която четете в момента. Разбира се, тъй като в момента я пишем, най-вероятно преди да публикуваме този материал, може и да направим промени. Истаината е, че с този материал освен оптимизирането му за Google, ние го оптимизираме и за вас. Да е по-лесно четим, да не задълбаваме в излишни теории и да не се разширяваме много, защото самата тема може да бъде написана в няколко тома на няколко книги. И пак няма да е изчерпателна!
Съдържание на сайта
Съдържанието на страницата ви е най-големия фактор за по-доброто класиране в Google на по-предни позиции. Търсачката придава тежест в най-голям мащаб именно на съдържанието на страницата или продукта. Разбира се, и самото съдържание трябва да бъде оптимизирано добре, за да бъде блестящо. Какви са ключовите насоки?!
Ключова дума в съдържанието
Винаги съдържанието ви трябва да започва с ключовата дума, която сте избрали! Текста трябва да бъде повече от 250 символа, като няма ограничение за максимум символи. Тук обаче има и една уловка. Ключовата ви дума не трябва да бъде повече от 2% от съдържанието на текста. Ето един инструмент за измерване на консистенцията на ключовата дума в страницата ви.
Не забравяйте, че трябва да пишете описанието разбираемо за потребителите ви!
Разделяйте съдържанието на параграфи
Винаги разделяйте съдържанието на параграфи, така че да бъде лесно четимо от обикновенния човек. Представете си, ако тази публикация Основи на СЕО оптимизацията, не беше разделена на параграфи в малки в няколко изречение, а беше от горе до долу един слят текст. Мислите ли, че ще го прочетете целия? Не, разбирасе!
Не забравяйте, че трябва да пишете описанието разбираемо за потребителите ви!
Добавяйте изображения в съдържанието
Разбира се, много добра стратегия е да добавяте изображения в съдържанието си. Тук вече по-скоро говорим за страница на уеб сайт, а не чак толкова много на Онлайн мгазин. Добавянето на изображения обаче, има няколко специфики. За да продължите с оптимизацията на страницата си, изображенията които добавяте, трябва да съдържат Title и ALT текст.
Защо е важно това? Живеем в свят, в който технологиите изцяло са превзели живота ни и разчитаме на тях да се усъвършенстват и помагат. Вече, всеки съвременен браузър поддържа прочитане на публикациите на глас, с помощта на машинен четец. Тези функционалности са направени с цел да помагат на незрящите да имат достъп до съдържание. Как обаче машинния превод, ще разкаже на слушателя, че има снимка и какво всъщност представлява тя?
Чрез въвеждане на ALT (алтернативен) текс, машинния четец може да го прочете на незрящия и той или тя да могат да добият представа, какво представлява и изобразява изображението. Други браузъри представят и Title (заглавието) на изображението.
XML sitemap или картата на сайта
Картата на сайта представлява документ, в който се поставят линковете към всяка една страница от вашия сайт. Тази карта на сайта се качва в платформата на Google Webmaster Tool, за да може алгоритъма на търсачката да започне да обхожда вашия сайт и да го показва в Google търсенето.
Последни думи
Общо взето, това са най-важните елемнти, като основи на СЕО оптимизацията. Разбира се има още много елементи, които трябва да се оптимизират, но това е основното. Надяваме се, че сме Ви помогнали малко да разберете горе долу, в каква посока да се движите.
Често Задавани Въпроси
Има ли други важни изисквания за СЕО оптимизация
Изискванията и техниките за една перфектна СЕО оптимизация са много и както ви казахме по-горе в публикацията, за момента не разискваме техниките. Тази публикация обхваща съвсем основните неща свързани със сео-то.
Колко струва СЕО оптимизация на сайт?
Колкото струва да си купите автомобил на старо от определена марка! Сега ще кажете, ама то… „може да е 10 000 лв, може да го намериш и за 20 000 лв…“
Именно! Това е и логиката на отговора ни. Цените за СЕО оптимизация варират спрямо агенцията, която ще я прави, спрямо сайта ви, спрямо конкуренцията ви и още много ключови детайли.
Мога ли сам да си направя СЕО на сайта?
Възможно е. Факторите са много и най-определящ фактор е нишата на бизнеса ви. Ако нямате много конкуренти е възможно да се справите добре, докато не се появи някой изполващ услугите на професионалисти.